Injekce na přání

5. 2. 2016 – Peru, Amerika
Hanzelka a Zikmund
Hanzelka a Zikmund

Přejezd And z centrální části Peru do Limy je dobrodružstvím sám o sobě i nyní. Až do roku 1954 byla silnice z La Oroya do Limy nejvýše položenou silnicí světa. Průsmyk Ticlio se nachází ve výšce 4850 m nad mořem. Současné vozy ovšem disponují zcela jinými technickými parametry a je nutno dodat, že většina z nich nemá za sebou to, co měla za sebou Tatra 87 v roce 1949. Jak je možné, že H+Z byli vůbec schopni cestu dokončit, mě nepřestává fascinovat.

Ticlio| googlemaps.com
Ticlio| googlemaps.com

V roce 1949 byla část silnice mezi Ayacuchou a Huantou a Huantou a Mejoradou pouze jednosměrná tzn., v sudé dny se jezdilo směrem do Huanty a v liché do Mejorady. Přesto H+Z narazili na kamion, který zákaz nerespektoval, a neštěstí unikli pouze o vlásek. To, zda je silnice jednosměrná i dnes jsem nezjistila, ale s pomocí streetview si lze udělat poměrně přesnou představu o tom, jak vypadá. 

Most přes řeku Apurímac | Foto: Muzeum jihovýchodní Moravy Zlín, Archiv H+Z, autor: Jiří Hanzelka a Miroslav Zikmund
Most přes řeku Apurímac | Foto: Muzeum jihovýchodní Moravy Zlín, Archiv H+Z, autor: Jiří Hanzelka a Miroslav Zikmund
Nový most přes řeku Apurímac s původním v pozadí, červen 2015| googlemaps.com
Nový most přes řeku Apurímac s původním v pozadí, červen 2015| googlemaps.com

Na kilometru 370 (měřeno od Limy) se Tatra poprvé zastavila úplně. Prasklá pera a nadvakrát prasklý hlavní list a čep. Technici prominou, je to pro mě španělská vesnice, ale z knihy jasně vyplývá, že auto prostě nemohlo jet dál. H+Z se museli po druhé za svou cestu rozdělit. Jiří Hanzelka jel stopem do Huancaya, kde nechal vyrobit nový list a pero, Miroslav Zikmund zatím hlídkoval u vozu. Dva dny nedobrovolné přestávky však zúročil přišitím utrhaných knoflíků, důkladnou očistou součástek, úklidem a dokončením poznámek z cesty… Oprava vozu vlastními silami byla pouze provizorní, a tak za jen za cestu z La Oroya do Casapalca nedobrovolně zastavili ještě třikrát.

Dílna před průsmykem Ticlio, 3700 m nad mořem | Foto: Muzeum jihovýchodní Moravy Zlín, Archiv H+Z, autor: Jiří Hanzelka a Miroslav Zikmund
Dílna před průsmykem Ticlio, 3700 m nad mořem | Foto: Muzeum jihovýchodní Moravy Zlín, Archiv H+Z, autor: Jiří Hanzelka a Miroslav Zikmund
Stejný pohled ze září 2014| googlemaps.com
Stejný pohled ze září 2014| googlemaps.com

Úsek mezi La Oroya a Limou je dlouhý cca 138 km, ale překonává převýšení více než 4600 m. Silnice je lemována železniční tratí. Ferrocarril Central Andino byla až do nedávna nejvýše položenou železnicí světa. (V roce 2006 ji o toto prvenství připravila až dráha z čínského města Golmud do Lhasy.) Její stavba začala v roce 1870, trvala 8 let a podílelo se na ní 8000 dělníků. Od jejího otevření do současné doby slouží především k nákladní přepravě z dolů v okolí La Oroya.

Infiernillo -  malé peklo, železniční most spojuje dva tunely | Foto: Muzeum jihovýchodní Moravy Zlín, Archiv H+Z, autor: Jiří Hanzelka a Miroslav Zikmund
Infiernillo - malé peklo, železniční most spojuje dva tunely | Foto: Muzeum jihovýchodní Moravy Zlín, Archiv H+Z, autor: Jiří Hanzelka a Miroslav Zikmund
Infiernillo - pohled z druhé strany, duben 2013| googlemaps.com
Infiernillo - pohled z druhé strany, duben 2013| googlemaps.com

Za zmínku stojí, že v době návštěvy H+Z cestoval každým osobním vlakem ošetřovatel, který cestujícímu na přání posloužil injekcí v případě projevů horské nemoci. Vyhláška visela v každé stanici spolu se sazebníkem za ampulku: Coramin za 1,70 solu, Ergotin nebo Espartein za 0,50, Emetin za 1,30, kofein za 0,45, kafrový olej za 0,70 solu.

Přehled železnic v Peru
Přehled železnic v Peru

Výlet vlakem je možné absolvovat zhruba jedenkrát za měsíc (nejbližší startuje 24.3.2016 z Limy do La Oroya a zpět se vrací v neděli 27.3.). Cena zpáteční jízdenky činí cca 2400 Kč za klasické sedadlo nebo cca 3800 Kč za sedadlo ve vagónu s panoramatickými okny a přístupem do baru. Ve vlaku je stále přítomna profesionální zdravotní setra disponující lékárničkou a kyslíkem. Více info je možné nalézt zde.

Foto: Muzeum jihovýchodní Moravy Zlín, Archiv H+Z, autor: Jiří Hanzelka a Miroslav Zikmund
Poděl se o svůj názor

Související články