Ke kráteru jděte po větru
Že je Tomáš Míček skvělý fotograf, vím už dlouho. Vůbec jsem ale netušila, jak blízko má ze své původní profese k vulkánům. Teď už mi všechno do sebe zapadá – žádný "laik" by s foťákem tak blízko ke kráterům nechodil.
Odkud je fotka s prchající vulkanoložkou? Dopadlo to dobře?
Je to záběr z našeho sestupu do soptícího kráteru ( kráterové terasy ) Stromboli. Fotografoval jsem přitom výbuchy v kráteru a akce mých kolegů, kteří činnost kráteru zkoumali. Vulkanoložce se nic nestalo, udržovali jsme dostatečnou vzdálenost od padajících lávových bomb. Máme se sopkami dlouholeté zkušenosti. Riziko snižujeme na minimum.
Takže ses ještě neocitl v ohrožení?
Na sopkách jsem se ještě neocitl v žádné nebezpečné situaci. Jednou mi začal hořet batoh, když mi na záda spadlo pár menších kousků lávy. Ale nebezpečné to nebylo.
Jaká pravidla bezpečnosti při focení dodržuješ?
Pravidlem je dostatečně dlouho pozorovat, kam dopadají lávové bomby vymrštěné soptícím kráterem - než je možno se ke kráteru přiblížit. Dále jít ke kráteru po větru – a vyhnout se tak vulkanickým plynům, které se ve větší koncentraci nedají vdechovat. Velkou výhodou je mít plynovou masku. V uzavřených sníženinách na sopkách by se mohl nacházet kysličník uhelnatý, který není cítit a mohl by člověka udusit. Když jsem sestupoval na dno kráteru Vesuvu, zapálil jsem noviny a kopal jsem je hořící před sebou až na dno. Protože plamen nezhasl, věděl jsem, že na dně tento plyn není a mohl jsem tam fotografovat.
Takže strach ze sopek nemáš?
Nemám. Rád fotografuji činné vulkány, zažil jsem na nich nejkrásnější a nejsilnější fotografické zážitky.
Jak jsi zjišťoval, kde co soptí? Byl jsi napojen na nějaký vulkanologický systém?
Vystudoval jsem fyzickou geografii, vulkanologie je její součást. Proto jsem znal vulkány světa a jejich činnost. Sopky jsem fotografoval soukromě – nejprve Stromboli a Etnu, ovšem po konzultacích se sicilskými vulkanology
Tak teď už mi to je všechno jasnější... Jezdil jsi za fotkami vulkánů po celém světě. Asi to byl hodně dlouhodobý fotografický projekt?
Sopky fotografuji přes dvacet let. Je to moje nejoblíbenější téma, pro mě je to nejúžasnější přírodní divadlo.