Pošli špunta do školy

15. 12. 2016 – Guinea, Afrika
Toni Antonucci
Toni Antonucci

Z pohledu planety není Guinea zas tak daleko od Evropy – říká Toni Antonucci o pomoci africkým dětem. Jako nejdůležitější vidí možnost vzdělání, kterou mrňousům dává projekt Pošli špunta do školy.

Toni Antonucci je jedním ze zakladatelů neziskovky Centrum Dialog, která se věnuje hlavně vzdělávacím a rozvojovým aktivitám v Africe, zejména pak v Keni a Guineji. Od roku 1998 se tam organizaci podařilo otevřít třináct škol a v rámci projektu Adopce afrických dětí na dálku – Pošli špunta do školy poslat do škol více než 4500 dětí, které by jinak školní uniformu obléknout nemohly.

Toni, jak celý projekt vlastně začal?

V Guineji jsme kontaktovali stovky studentů na místní univerzitě. Hledali jsme ty, kteří se zajímají o budoucnost své země. Tito noví přátelé zahájili dobrovolné rozvojové projekty ve své místní komunitě. V roce 2003 nás pak jeden partner požádal o podporu ve vzdělání pro devět dětí z chudších rodin. Počet dětí podpořených na dálku ve vzdělání postupně rostl až do dnešních rozměrů.

Z cesty adoptivní maminky do Keni: Děti ve škole byly z mé návštěvy nadšení. Vždy mě hezky přivítaly a poté zazpívaly písničku. Starší žáci v angličtině, mladší ve svahilštině. Já se nemohla dočkat společného setkání s Peterem.
Z cesty adoptivní maminky do Keni: Děti ve škole byly z mé návštěvy nadšení. Vždy mě hezky přivítaly a poté zazpívaly písničku. Starší žáci v angličtině, mladší ve svahilštině. Já se nemohla dočkat společného setkání s Peterem.
Z cesty adoptivní maminky do Keni: Mé adoptované dítko jménem Peter Joshua Kamau. Klučinu jsme si adoptovali s přítelem v roce 2013, líbilo se nám, že ho můžeme sponzorovat od začátku (v té době mu bylo pět let).
Z cesty adoptivní maminky do Keni: Mé adoptované dítko jménem Peter Joshua Kamau. Klučinu jsme si adoptovali s přítelem v roce 2013, líbilo se nám, že ho můžeme sponzorovat od začátku (v té době mu bylo pět let).

Ty osobně máš na starosti Guineu, jaká je tam situace ve školství? S čím se nejvíce potýkáte?

Školství v Guineji má mnoho nedostatků zejména v infrastruktuře. Stát dodnes nedokáže zajistit vzdělání pro všichne děti. Afrika dlouho sloužila jako „důl západu“ na přírodní a nerostné bohatství. Po získaní nezávislosti byla frankofonní Afrika obecně a Guinea obzvlášť pod různými formami embarga. Bývalé koloniální země nespěchaly, aby Afrika byla samostatná, vzdělaná, svobodná a suverénní. Dnes už počet vzdělaných lidí v Guineji rychle vzrůstá, ale jsme ještě daleko od zajištění práva na vzdělání pro všechny děti. Čeká nás ještě hodně práce.

Z cesty adoptivní maminky do Keni: Měla jsem možnost poznat paní ředitelku Rosabellu Wambui, která stála u zrodu projektu. Poté jsme se mohli vydat do různých tříd a děti pozdravit.
Z cesty adoptivní maminky do Keni: Měla jsem možnost poznat paní ředitelku Rosabellu Wambui, která stála u zrodu projektu. Poté jsme se mohli vydat do různých tříd a děti pozdravit.
Z cesty adoptivní maminky do Keni: Škola Rosebella Preparatory Academy je pro děti z nejchudších vrstev Nairobi a nachází se v oblasti Dandora.
Z cesty adoptivní maminky do Keni: Škola Rosebella Preparatory Academy je pro děti z nejchudších vrstev Nairobi a nachází se v oblasti Dandora.

Úzce spolupracuješ s místními koordinátory. Jak se podařilo zapojit lidi z „druhého konce světa“ do projektu? A ještě navíc na dobrovolné bázi?

Z pohledu planety Guinea není zas tak daleko od Evropy, jen 5 000 kilometrů. Koordinátoři se zapojili dobrovolně, protože v tom vidí perspektivu, zlepšení životních podmínek tamních dětí.

Jak probíhá zařazení dítka do databáze dětí k adopci?

Naši afričtí koordinátoři se účastní společenského, ekonomického, náboženského a kulturního života místních komunit. Znají na místě děti, které nejvíce potřebuji podporu ve vzdělání, a vybírají je společně s komunitou. Kritériem je rovnoměrné zastoupení holek a kluků, a také účast všech etnických skupin.

Z cesty adoptivní maminky do Keni: Byla jsem velmi ráda, že se mohu na vlastní oči podívat, jak Peter bydlí. Po pěti minutách chůze jsme dorazili do místa určení. Tam už na nás čekala jeho matka s menším bratrem, kterého jsem měla možnost vidět už ve škole. Naštěstí i on má sponzora. Peterova maminka je na půl těla paralyzována a otec od rodiny utekl po narození druhého chlapečka. Bydlení je opravdu prosté. Malý pokojíček, kde je stůl, sporák a postel za záclonou, tam spí všichni tři. Suchý záchod je pouze jeden na patře pro další tři byty. Žádnou sprchu nečekejte, k dispozici je pouze kýbl. Pro vodu musí až dolů na dvůr.
Z cesty adoptivní maminky do Keni: Byla jsem velmi ráda, že se mohu na vlastní oči podívat, jak Peter bydlí. Po pěti minutách chůze jsme dorazili do místa určení. Tam už na nás čekala jeho matka s menším bratrem, kterého jsem měla možnost vidět už ve škole. Naštěstí i on má sponzora. Peterova maminka je na půl těla paralyzována a otec od rodiny utekl po narození druhého chlapečka. Bydlení je opravdu prosté. Malý pokojíček, kde je stůl, sporák a postel za záclonou, tam spí všichni tři. Suchý záchod je pouze jeden na patře pro další tři byty. Žádnou sprchu nečekejte, k dispozici je pouze kýbl. Pro vodu musí až dolů na dvůr.

Někteří koordinátoři založili vlastní školy, proč?

Proto, aby byli v denním kontaktu s adoptovánými dětmi a mohli lépe sledovat dobrý prospěch a vhodnou atmosféru.

Proč si ty myslíš, že adopce na dálku má z dlouhodobého hlediska smysl?

Adopce na dálku je jen způsob, jak pomoct lidem a udělat něco dobrého pro sebe a pro ostatní. Z mého skromného pohledu – co má z dlouhodobého hlediska smysl, přesahuje rámec adopce na dálku: Snažit se najít vnitřní jednotu, mít rád sebe a ostatní lidí, pracovat na sobě, podpořit kolem sebe to pozitivní, nechat v sobě volně působit dobré síly, přichystat se na novou, lidštější dobu, která je na obzoru a kterou svět naléhavě potřebuje.

Více na: www.centrumdialog.cz

Poděl se o svůj názor

Související články