Pronikání chaosem Tokia

9. 8. 2017 – Japonsko, Asie
Lukasz Palka
Lukasz Palka

Lukasz Palka se narodil v Polsku, vyrostl v USA a od roku 2008 žije v Japonsku. Je oceňovaným fotografem specializovaným na fotografování mnoha aspektů metropole Tokia, jeho obyvatelstva, infrastruktury a nekonečné řady příběhů odehrávajících se na ulicích města.

Fotografickou sérii uvedl Nikon, který slaví v tomto roce své 100. výročí, s cílem představit schopnosti svých všestranných objektivů se zoomem a teleobjektivů. Což se firmě v případě Lukasze rozhodně povedlo. Pro fajnšmekry uvádíme na konci článku seznam fotografického vybavení, které autor snímků použil. 

Beacon in the Fog - Maják v mlze
Tokijská věž je nejvíce ikonickou budovou v metropoli, proto jsem chtěl pořídit její výrazný snímek. Jako místo pro fotografování jsem si zvolil blízkou věž Mori, kde platí přísná pravidla – máte povolen pouze jeden fotoaparát a jeden objektiv, nesmíte použít stativ. Vybral jsem si fotoaparát D5 s objektivem AF-S NIKKOR 28–300 mm f/3,5–5,6G ED VR a počkal jsem na večer s magickou „modrou hodinou“, kdy se město obalí mlžným závojem. Tímto způsobem teplé odstíny Tokijské věže pěkně kontrastují s mlžně modrými odstíny města.
Beacon in the Fog - Maják v mlze Tokijská věž je nejvíce ikonickou budovou v metropoli, proto jsem chtěl pořídit její výrazný snímek. Jako místo pro fotografování jsem si zvolil blízkou věž Mori, kde platí přísná pravidla – máte povolen pouze jeden fotoaparát a jeden objektiv, nesmíte použít stativ. Vybral jsem si fotoaparát D5 s objektivem AF-S NIKKOR 28–300 mm f/3,5–5,6G ED VR a počkal jsem na večer s magickou „modrou hodinou“, kdy se město obalí mlžným závojem. Tímto způsobem teplé odstíny Tokijské věže pěkně kontrastují s mlžně modrými odstíny města.
Collecting Alms – Sbírání milodarů
Znal jsem tohoto mnicha, který kráčívá o nedělích nahoru a dolů hlavní ulicí Ginzy, a chtěl jsem jej zachytit neobvyklým způsobem. Zkoumal jsem okolí a nalezl skvělé místo s výhledem v devátém patře budovy podél hlavní třídy. Zde jsem použil fotoaparát D500 a objektiv AF-S DX NIKKOR 18–300 mm f/3,5–6,3G ED VR při nejdelší ohniskové vzdálenosti pro zachycení výřezu z davů a získání tohoto minimalistického a podmanivého snímku.
Collecting Alms – Sbírání milodarů Znal jsem tohoto mnicha, který kráčívá o nedělích nahoru a dolů hlavní ulicí Ginzy, a chtěl jsem jej zachytit neobvyklým způsobem. Zkoumal jsem okolí a nalezl skvělé místo s výhledem v devátém patře budovy podél hlavní třídy. Zde jsem použil fotoaparát D500 a objektiv AF-S DX NIKKOR 18–300 mm f/3,5–6,3G ED VR při nejdelší ohniskové vzdálenosti pro zachycení výřezu z davů a získání tohoto minimalistického a podmanivého snímku.
Faces – Tváře
Příklad slovního obratu „štěstí je to, k čemu dojde, když se setká příprava s příležitostí“. Čekal jsem na vlak, když jsem si všiml tohoto rozmístění dvou forem. Měl jsem připravený fotoaparát D5 s objektivem AF-S NIKKOR 24–120 mm f/4G ED VR, takže stačilo pouze zvolit vhodný výřez a rychle pořídit snímek nejdelší ohniskovou vzdáleností.
Faces – Tváře Příklad slovního obratu „štěstí je to, k čemu dojde, když se setká příprava s příležitostí“. Čekal jsem na vlak, když jsem si všiml tohoto rozmístění dvou forem. Měl jsem připravený fotoaparát D5 s objektivem AF-S NIKKOR 24–120 mm f/4G ED VR, takže stačilo pouze zvolit vhodný výřez a rychle pořídit snímek nejdelší ohniskovou vzdáleností.
Ginza Lion – Lev z Ginzy
Během procházení po Ginze a hledání inspirace jsem potkal tohoto džentlmena oblečeného ve stylu rozmanité tokijské módy. Stál jsem přímo za ním na přechodu s fotoaparátem D5 a objektivem AF-S NIKKOR 80–400 mm f/4,5–5,6G ED VR. Zvolil jsem ohniskovou vzdálenost 100 mm pro kompresi bílých čar přechodu na pozadí pro získání dramatické záplavy barev v nevýrazném geometrickém prostředí.
Ginza Lion – Lev z Ginzy Během procházení po Ginze a hledání inspirace jsem potkal tohoto džentlmena oblečeného ve stylu rozmanité tokijské módy. Stál jsem přímo za ním na přechodu s fotoaparátem D5 a objektivem AF-S NIKKOR 80–400 mm f/4,5–5,6G ED VR. Zvolil jsem ohniskovou vzdálenost 100 mm pro kompresi bílých čar přechodu na pozadí pro získání dramatické záplavy barev v nevýrazném geometrickém prostředí.
Hats – Klobouky
Tohoto mnicha jsem fotografoval celý den z různých úhlů. Získal jsem dobré snímky, ale nic zvláštního. Nakonec jsem se zastavil na široké hlavní ulici v Ginze a všiml jsem si, že mnich má za sebou reklamu na klobouky. Měl jsem fotoaparát D5 s objektivem AF-S NIKKOR 80–400 mm f/4,5–5,6G ED VR, který jsem použil při maximální ohniskové vzdálenosti, aby dosáhl tohoto výřezu z velké vzdálenosti.
Hats – Klobouky Tohoto mnicha jsem fotografoval celý den z různých úhlů. Získal jsem dobré snímky, ale nic zvláštního. Nakonec jsem se zastavil na široké hlavní ulici v Ginze a všiml jsem si, že mnich má za sebou reklamu na klobouky. Měl jsem fotoaparát D5 s objektivem AF-S NIKKOR 80–400 mm f/4,5–5,6G ED VR, který jsem použil při maximální ohniskové vzdálenosti, aby dosáhl tohoto výřezu z velké vzdálenosti.
Islands – Ostrovy
Lidé v Tokiu připomínají při svém běžném každodenním životě ostrovy. Často vidím lidi samotné a vyhýbající se jakékoli komunikaci s ostatními. Chtěl jsem zachytit tento pocit osamění ve městě prostřednictvím snímku v hale tokijského mezinárodního fóra. Abych pořídil tento snímek, vyšel jsem pěšky sedm pater a fotografoval přímo dolů fotoaparátem D5 a objektivem AF-S NIKKOR 80–400 mm f/4,5–5,6G ED VR.
Islands – Ostrovy Lidé v Tokiu připomínají při svém běžném každodenním životě ostrovy. Často vidím lidi samotné a vyhýbající se jakékoli komunikaci s ostatními. Chtěl jsem zachytit tento pocit osamění ve městě prostřednictvím snímku v hale tokijského mezinárodního fóra. Abych pořídil tento snímek, vyšel jsem pěšky sedm pater a fotografoval přímo dolů fotoaparátem D5 a objektivem AF-S NIKKOR 80–400 mm f/4,5–5,6G ED VR.
Lamps of Kanda-Myojin – Lampiony z Kanda-Myōjin
Zajímavými objekty jsou často svatyně, a proto jsem strávil několik hodin v Kanda-Myōjin a fotografoval detaily tohoto barevného a extravagantního prostředí. Vždy hledám něco jedinečného a zde jsem nakonec náhodou objevil tyto lampiony. Před nimi se nachází zábradlí, a tak jsem vnesl do scény éterický prvek vyfotografováním jeho lesklého povrchu ohniskovou vzdáleností základního objektivu fotoaparátem Nikon D5 a objektivem AF-S NIKKOR 24–120 mm f/4G ED VR, abych zachytil odraz lampionů.
Lamps of Kanda-Myojin – Lampiony z Kanda-Myōjin Zajímavými objekty jsou často svatyně, a proto jsem strávil několik hodin v Kanda-Myōjin a fotografoval detaily tohoto barevného a extravagantního prostředí. Vždy hledám něco jedinečného a zde jsem nakonec náhodou objevil tyto lampiony. Před nimi se nachází zábradlí, a tak jsem vnesl do scény éterický prvek vyfotografováním jeho lesklého povrchu ohniskovou vzdáleností základního objektivu fotoaparátem Nikon D5 a objektivem AF-S NIKKOR 24–120 mm f/4G ED VR, abych zachytil odraz lampionů.
Last Days of Spring – Poslední jarní dny
Chtěl jsem získat snímek lampionů v zadních uličkách Šindžuku. Tyto uličky jsou plné a chaotické, s kabely a mnoha značkami nad hlavou a davy lidí dole. Fotoaparát D7500 a objektiv AF-S DX NIKKOR 18–300 mm f/3,5–6,3G ED VR mi umožnily získat pěkný detailní snímek růžových lampionů na konci období kvetení třešní.
Last Days of Spring – Poslední jarní dny Chtěl jsem získat snímek lampionů v zadních uličkách Šindžuku. Tyto uličky jsou plné a chaotické, s kabely a mnoha značkami nad hlavou a davy lidí dole. Fotoaparát D7500 a objektiv AF-S DX NIKKOR 18–300 mm f/3,5–6,3G ED VR mi umožnily získat pěkný detailní snímek růžových lampionů na konci období kvetení třešní.
Rooftop Workman – Dělník na střeše
Fotografoval jsem městské krajiny v noci, když jsem si všiml dělníka s čelovkou spouštějícího lano z blízké střechy. Fotoaparát D5 a objektiv AF-S NIKKOR 24–120 mm f/4G ED VR mi umožnily zachytit s využitím nejdelší ohniskové vzdálenosti působivou siluetu dělníka na geometrickém městském pozadí.
Rooftop Workman – Dělník na střeše Fotografoval jsem městské krajiny v noci, když jsem si všiml dělníka s čelovkou spouštějícího lano z blízké střechy. Fotoaparát D5 a objektiv AF-S NIKKOR 24–120 mm f/4G ED VR mi umožnily zachytit s využitím nejdelší ohniskové vzdálenosti působivou siluetu dělníka na geometrickém městském pozadí.
Shinjuku Back Alley – Ulička v Šindžuku
Rád prozkoumávám zapadlé uličky v Tokiu. Přenesou mě do kyberpunkového světa, který odstraní jakékoli hranice mé představivosti. Tady jsem zachytil scénu, která by mohla být ve filmu Blade Runner – zchátralou, ale výraznou a plnou barev. Díky nízké hladině osvětlení jsem použil fotoaparát Nikon D5 a objektiv AF-S NIKKOR 24–120 mm f/4G ED VR. Střední světelnost f/4 je snadno kompenzována vynikajícím systémem redukce vibrací, což znamená, že jsem byl schopen zachytit většinu této bohaté a barevné scény s extrémní ostrostí bez ohledu na nízkou hladinu osvětlení.
Shinjuku Back Alley – Ulička v Šindžuku Rád prozkoumávám zapadlé uličky v Tokiu. Přenesou mě do kyberpunkového světa, který odstraní jakékoli hranice mé představivosti. Tady jsem zachytil scénu, která by mohla být ve filmu Blade Runner – zchátralou, ale výraznou a plnou barev. Díky nízké hladině osvětlení jsem použil fotoaparát Nikon D5 a objektiv AF-S NIKKOR 24–120 mm f/4G ED VR. Střední světelnost f/4 je snadno kompenzována vynikajícím systémem redukce vibrací, což znamená, že jsem byl schopen zachytit většinu této bohaté a barevné scény s extrémní ostrostí bez ohledu na nízkou hladinu osvětlení.
Silhouette – Silueta
Toto byl jeden ze snímků „na vyhození“, který jsem pořídil během procházky po městě, a teprve následně jsem zjistil jeho hodnotu. Věděl jsem, že má potenciál, ale teprve poté, co jsem jej uviděl na velké obrazovce, jsem si užíval jemné vyobrazení tohoto japonského městského motivu. Avšak bez objektivu AF-S DX NIKKOR 18–300 mm f/3,5–6,3G ED VR na fotoaparátu D500 bych býval nebyl schopen tento snímek člověka v pátém patře nad ulicí v Ginze pořídit.
Silhouette – Silueta Toto byl jeden ze snímků „na vyhození“, který jsem pořídil během procházky po městě, a teprve následně jsem zjistil jeho hodnotu. Věděl jsem, že má potenciál, ale teprve poté, co jsem jej uviděl na velké obrazovce, jsem si užíval jemné vyobrazení tohoto japonského městského motivu. Avšak bez objektivu AF-S DX NIKKOR 18–300 mm f/3,5–6,3G ED VR na fotoaparátu D500 bych býval nebyl schopen tento snímek člověka v pátém patře nad ulicí v Ginze pořídit.
The Crossing –  Přechod
Je těžké dokumentovat na snímcích Tokio a alespoň se nepokusit vyfotografovat přechod na křižovatce ve čtvrti Šibuja. Tato nejrušnější křižovatka na světě je zosobněním chaosu města. Zde jsem chtěl zvýraznit jeden objekt mezi ostatními. Díky nízké hladině osvětlení byl přirozenou volbou fotoaparát D5, a objektiv AF-S NIKKOR 24–120 mm f/4G ED VR mi poskytl mnoho možností při práci v takto rychle plynoucím a chaotickém prostředí.
The Crossing – Přechod Je těžké dokumentovat na snímcích Tokio a alespoň se nepokusit vyfotografovat přechod na křižovatce ve čtvrti Šibuja. Tato nejrušnější křižovatka na světě je zosobněním chaosu města. Zde jsem chtěl zvýraznit jeden objekt mezi ostatními. Díky nízké hladině osvětlení byl přirozenou volbou fotoaparát D5, a objektiv AF-S NIKKOR 24–120 mm f/4G ED VR mi poskytl mnoho možností při práci v takto rychle plynoucím a chaotickém prostředí.

Lukasz pořídil snímky pro tento cyklus s využitím fotoaparátů D5, D500 a D7500 a následujících objektivů NIKKOR:

AF-S DX NIKKOR 18–300 mm f/3,5–6,3G ED VR: Tento působivě kompaktní objektiv na „procházky“ je ideální pro ty, kteří chtějí cestovat nalehko, aniž by se omezovali s ohledem na kvalitu obrazu nebo na schopnost zachytit různé perspektivy. Objektiv je vybaven systémem redukce vibrací Nikon a poskytuje brilantní snímky i při fotografování z ruky a nastavení nejdelší ohniskové vzdálenost odpovídající superteleobjektivu

AF-S NIKKOR 24–120 mm f/4G ED VR: Kompaktní a všestranný objektiv s 5× zoomem, který poskytuje výjimečně ostré snímky i za nízké hladiny osvětlení. Antireflexní vrstvy Nano Crystal Coat objektivu výrazně potlačují účinky reflexů a závoje

AF-S NIKKOR 28–300 mm f/3,5–5,6G ED VR: Tento výkonný objektiv formátu FX se zoomem a všestranným rozsahem ohniskových vzdáleností od širokoúhlého objektivu až po teleobjektiv nabízí extrémní 10,7násobný rozsah zoomu a široký rozsah ohniskových vzdáleností 28–300 mm, který snadno pokrývá nejpoužívanější ohniskové vzdálenosti, a je tak ideální pro fotografy zaměřené na cestovatelskou fotografii a požadující maximum kvality a minimum vybavení

AF-S NIKKOR 80–400 mm f/4,5–5,6G ED VR: Tento výkonný teleobjektiv se zoomem pro jednooké zrcadlovky formátu FX nabízí široký rozsah ohniskových vzdáleností, který je ideální pro snímky krajin. Objektiv rovněž nabízí systém redukce vibrací Nikon, který umožňuje uživatelům fotografovat časy závěrky až o 4 EV delšími než obvykle a stále získat stabilní snímky při fotografování z ruky

Poděl se o svůj názor

Související články