Na motorce či na slonovi?

16. 3. 2016 – Afganistán, Asie
Jana Patková
Jana Patková

Pravděpodobnost, že zemřete při dopravní nehodě, závisí i na tom, kam se vydáte na cesty. Nová zpráva Světové zdravotnické organizace mimo to uvádí, jak jsou v této statistice zastoupena jednotlivá pohlaví. Co z toho vyplývá? Sedněte raději do škopku a pádlujte!

Na konci  minulého roku uveřejnila Světová zdravotnická organizace statistiky, týkající se dopravních nehod ve 180 zemích světa. Ve své Globální zprávě o stavu bezpečnosti silničního provozu určila nejrizikovější země a upřesnila, kterých věkových skupin se smrtelné nehody týkají nejvíce... 

Mladí borci na motorkách - statisticky nejohroženější skupina (Kambodža, Phnom Penh)
Mladí borci na motorkách - statisticky nejohroženější skupina (Kambodža, Phnom Penh)

Možná už vás leckdy napadlo, že nejhorší na cestování je to cestování. Mě mnohokrát, zvlášť v zemích, kde je nejlepší řidič ten, který jede nejrychleji a nejbezohledněji. V Číně, na strmých hřebenech velké sprašové tabule, jsem dokonce zastavila autobus a v úplné pustině  raději vystoupila. Na mou hlavu se snesly nechápavé pohledy místních spolucestujících - bylo jim jasné, že ten náklon v zatáčkách nad propastmi stařičký autobus prostě vydrží. Musím poctivě dodat, že potom jsme si stopli náklaďák, jemuž se  v dlouhém klesání začaly přehřívat brzdy. Poznali  jsme to podle toho, že řidič stále stavěl, vystupoval, prohlížel své auto a zase nastupoval, popojel...  

V čínském autobuse během osmnáctihodinového přejezdu
V čínském autobuse během osmnáctihodinového přejezdu

V zemích, kde to bylo možné,  jsme raději volili dopravu po vlastní ose, na pronajatých motorkách. Uskakovat i s mopedem do příkopu se můj parťák naučil hned, jakmile se v protisměru, leč na naší straně, objevil náklaďák a jel a jel a jel...

Na zakoupeném mopedu bezpečně, ale pomalu a s bolavým zadkem (Ghana)
Na zakoupeném mopedu bezpečně, ale pomalu a s bolavým zadkem (Ghana)

O tom, že pozemní  doprava je mnohde rizikový sport, svědčí i zmíněná zpráva WHO. Podle  ní na silnicích ročně zemře 1,25 milionu osob. Zajímavé je, že tři čtvrtiny z nich jsou muži. Také to, že u mladých lidí ve věku 15–29 let je úmrtí při nehodě vůbec nejčastější příčinou skonu.

Těmhle mladíkům kolize na silnici nehrozí (Kambodža)
Těmhle mladíkům kolize na silnici nehrozí (Kambodža)

Pravděpodobnost úmrtí při dopravní nehodě závisí mimo jiné na tom, kde člověk žije. Z tohoto pohledu je nejrizikovější život v Africe, kde na 100 tisíc obyvatel zemře na silnicích 27 osob, v Evropě je to pouze devět. V zemích, které zpráva  WHO korektně nazývá "nízko- a středně- příjmové" a my víme, že to jsou právě ty regiony, kam míříme za svými cestovatelskými dobrodružstvími, se nachází sotva polovina celosvětového vozového parku, ale umírá tam na silnicích zdaleka nejvíc lidí. Devět z deseti nehod s následkem smrti se stává v "nízko- a středně- příjmových" zemích. Mimo jiné i proto, že to tam s dostupností lékařské péče není nejslavnější.

Ani tam, kde je aut málo, nemusí být na silnicích nutně bezpečno. Svou roli hraje také jejich stav (Moldavsko).
Ani tam, kde je aut málo, nemusí být na silnicích nutně bezpečno. Svou roli hraje také jejich stav (Moldavsko).

A co se týče jednotlivých zemí, tak zpráva zmiňuje například Afghánistán. Možná vás překvapí, že je velmi dobře hodnocen za dodržování rychlostního limitu 50 km/h v obcích. Jenomže kvalita silnic a stáří vozového parku posunují zemi v žebříčku těch nejnebezpečnějších hodně dopředu. Na  jeho úplném čele byla v roce 2014 Libye, kde na silnicích zemřelo 73 osob na 100 tisíc obyvatel. V této severoafrické zemi neexistují žádné předpisy ohledně používání helmy, dětské autosedačky, děti mohou sedět na jakémkoli sedadle. Přestože existují rychlostní limity v obcích i mimo ně a je povinné být za jízdy připoután, nejvíce obětí je mezi řidiči a spolujezdci v osobních autech.

Pozor na spolujezdce!  (Tanzanie)
Pozor na spolujezdce! (Tanzanie)

To v Thajsku je helma na motorce povinná jak pro řidiče, tak i spolujezdce. Avšak neexistuje tu předpis, který by omezoval počet cestujících na jedné motorce. Jistě jste to mnohokrát viděli nejen v Thajsku - není výjimečné, že na jednom skútru jede celá rodina: otec-řidič, matka často sedící bokem, neboť má na sobě sukni, a někdy i čtyři děti, které mnohdy žádnou přilbu nemají. Cestující na motorce představují v Thajsku téměř třetinu všech obětí silničních nehod.

Kdyby jenom Thajsko! Co všechno lze uvézt na jedné motorce, předvádějí řidiči v celé Asii (Kambodža).
Kdyby jenom Thajsko! Co všechno lze uvézt na jedné motorce, předvádějí řidiči v celé Asii (Kambodža).

A tak dále... celou zprávu, včetně charakteristik jednotlivých zemí, si můžete pročíst ZDE.

Můžete u toho zavzpomínat, kde jste viděli nejvíc lidí na jedné motorce nebo koz na střeše autobusu. Nebo si vybavit ty nejexotičtější způsoby dopravy, na které jste narazili. Pokud přitom sáhnete do archivu a příběh či popis s fotkou nám pošlete (jana.patkova@webcestovatelu.cz), rádi váš příspěvek uveřejníme v chystané minianketě na téma DOPRAVA VE SVĚTĚ. 

Zde vám nabízím malou inspiraci ze svých cest.  

Když v Číně zaprší
Když v Číně zaprší
Na voru z prasečích kůží je to relativně bezpečné (Čína)
Na voru z prasečích kůží je to relativně bezpečné (Čína)
Na Tibetské náhorní plošině nehrozí kolize ani zatáčky
Na Tibetské náhorní plošině nehrozí kolize ani zatáčky
Kolik koz se vejde na střechu minibusu? To se uvidí, až bude konečně naloženo... (Ghana)
Kolik koz se vejde na střechu minibusu? To se uvidí, až bude konečně naloženo... (Ghana)
Mezi plovoucími vesnicemi je čilý dopravní lodní ruch. I tady se musí dodržovat pravidla přednosti v jízdě (Vietnam)
Mezi plovoucími vesnicemi je čilý dopravní lodní ruch. I tady se musí dodržovat pravidla přednosti v jízdě (Vietnam)
Bezpečné, rychlé a spolehlivé jsou čínské vlaky. V lehátkovém oddělení však nečekejte žádné soukromí, což při několikadenní cestě může trochu vadit.
Bezpečné, rychlé a spolehlivé jsou čínské vlaky. V lehátkovém oddělení však nečekejte žádné soukromí, což při několikadenní cestě může trochu vadit.
Takzvané Modré plavby v Turecku - snad nejpříjemnější  způsob cestování a lelkování v jednom
Takzvané Modré plavby v Turecku - snad nejpříjemnější způsob cestování a lelkování v jednom
Na zastávce autobusu (Čína, Tibetská náhorní plošina)
Na zastávce autobusu (Čína, Tibetská náhorní plošina)
Jet na velbloudech v poušti je prima, pokud se zrovna neblíží písečná bouře jako zde (Čína)
Jet na velbloudech v poušti je prima, pokud se zrovna neblíží písečná bouře jako zde (Čína)
Jízda na hřbetě buvola chrání kluky před jedovatými hady a v Kambodži i před nášlapnými minami
Jízda na hřbetě buvola chrání kluky před jedovatými hady a v Kambodži i před nášlapnými minami
MHD v moldavském Kišiněvu - zapomeňte na jízdy na černo, každý vůz má svého průvodčího
MHD v moldavském Kišiněvu - zapomeňte na jízdy na černo, každý vůz má svého průvodčího
Cestování po Balkáně se základnou v kufru auta
Cestování po Balkáně se základnou v kufru auta
Poděl se o svůj názor

Související články