Na motorce či na slonovi?
Pravděpodobnost, že zemřete při dopravní nehodě, závisí i na tom, kam se vydáte na cesty. Nová zpráva Světové zdravotnické organizace mimo to uvádí, jak jsou v této statistice zastoupena jednotlivá pohlaví. Co z toho vyplývá? Sedněte raději do škopku a pádlujte!
Na konci minulého roku uveřejnila Světová zdravotnická organizace statistiky, týkající se dopravních nehod ve 180 zemích světa. Ve své Globální zprávě o stavu bezpečnosti silničního provozu určila nejrizikovější země a upřesnila, kterých věkových skupin se smrtelné nehody týkají nejvíce...
Možná už vás leckdy napadlo, že nejhorší na cestování je to cestování. Mě mnohokrát, zvlášť v zemích, kde je nejlepší řidič ten, který jede nejrychleji a nejbezohledněji. V Číně, na strmých hřebenech velké sprašové tabule, jsem dokonce zastavila autobus a v úplné pustině raději vystoupila. Na mou hlavu se snesly nechápavé pohledy místních spolucestujících - bylo jim jasné, že ten náklon v zatáčkách nad propastmi stařičký autobus prostě vydrží. Musím poctivě dodat, že potom jsme si stopli náklaďák, jemuž se v dlouhém klesání začaly přehřívat brzdy. Poznali jsme to podle toho, že řidič stále stavěl, vystupoval, prohlížel své auto a zase nastupoval, popojel...
V zemích, kde to bylo možné, jsme raději volili dopravu po vlastní ose, na pronajatých motorkách. Uskakovat i s mopedem do příkopu se můj parťák naučil hned, jakmile se v protisměru, leč na naší straně, objevil náklaďák a jel a jel a jel...
O tom, že pozemní doprava je mnohde rizikový sport, svědčí i zmíněná zpráva WHO. Podle ní na silnicích ročně zemře 1,25 milionu osob. Zajímavé je, že tři čtvrtiny z nich jsou muži. Také to, že u mladých lidí ve věku 15–29 let je úmrtí při nehodě vůbec nejčastější příčinou skonu.
Pravděpodobnost úmrtí při dopravní nehodě závisí mimo jiné na tom, kde člověk žije. Z tohoto pohledu je nejrizikovější život v Africe, kde na 100 tisíc obyvatel zemře na silnicích 27 osob, v Evropě je to pouze devět. V zemích, které zpráva WHO korektně nazývá "nízko- a středně- příjmové" a my víme, že to jsou právě ty regiony, kam míříme za svými cestovatelskými dobrodružstvími, se nachází sotva polovina celosvětového vozového parku, ale umírá tam na silnicích zdaleka nejvíc lidí. Devět z deseti nehod s následkem smrti se stává v "nízko- a středně- příjmových" zemích. Mimo jiné i proto, že to tam s dostupností lékařské péče není nejslavnější.
A co se
týče jednotlivých zemí, tak zpráva zmiňuje například Afghánistán. Možná vás
překvapí, že je velmi dobře hodnocen za dodržování rychlostního limitu 50 km/h
v obcích. Jenomže kvalita silnic a stáří vozového parku posunují zemi v
žebříčku těch nejnebezpečnějších hodně dopředu. Na jeho úplném čele byla v roce 2014 Libye, kde
na silnicích zemřelo 73 osob na 100 tisíc obyvatel. V této
severoafrické zemi neexistují žádné předpisy ohledně používání helmy, dětské
autosedačky, děti mohou sedět na jakémkoli sedadle. Přestože existují
rychlostní limity v obcích i mimo ně a je povinné být za jízdy
připoután, nejvíce obětí je mezi řidiči a spolujezdci v osobních
autech.
To v Thajsku je helma na motorce povinná jak pro řidiče, tak i spolujezdce. Avšak neexistuje tu předpis, který by omezoval počet cestujících na jedné motorce. Jistě jste to mnohokrát viděli nejen v Thajsku - není výjimečné, že na jednom skútru jede celá rodina: otec-řidič, matka často sedící bokem, neboť má na sobě sukni, a někdy i čtyři děti, které mnohdy žádnou přilbu nemají. Cestující na motorce představují v Thajsku téměř třetinu všech obětí silničních nehod.
A tak dále... celou zprávu, včetně charakteristik jednotlivých zemí, si můžete pročíst ZDE.
Můžete u toho zavzpomínat, kde jste viděli nejvíc lidí na jedné motorce nebo koz na střeše autobusu. Nebo si vybavit ty nejexotičtější způsoby dopravy, na které jste narazili. Pokud přitom sáhnete do archivu a příběh či popis s fotkou nám pošlete (jana.patkova@webcestovatelu.cz), rádi váš příspěvek uveřejníme v chystané minianketě na téma DOPRAVA VE SVĚTĚ.
Zde vám nabízím malou inspiraci ze svých cest.