Rychlá kola v klášteře

6. 6. 2016 – Belgie, Evropa
Petr Škrabala
Petr Škrabalaa jeho cesty

Fanoušek motorismu se při vyslovení názvu Spa – Francorchamps rozzáří a vybaví se mu vzpomínky na některou dramatickou Velkou cenu Belgie Formule 1, která se na tomto okruhu koná. Kdo chce ale nahlédnout do minulosti tohoto závodu, musí vyrazit jinam – do opatství.

Stavelot leží jen několik kilometrů od zmíněného okruhu a je to město s velice poklidnou a příjemnou atmosférou. Městské dějiny sahají hluboko do raného středověku a nejvýraznější dominantou je tak opatství, založené už v 7. století. Z tohoto období však pocházejí pouze archeologické vykopávky odkryté před komplexem budov z 18. století. Právě do tohoto areálu míří každý rok tisíce fanoušků rychlých vozů a motocyklů.

V rozlehlé budově opatství dnes sídlí hned tři muzea
V rozlehlé budově opatství dnes sídlí hned tři muzea

Někdy jde až o groteskní pohled – skupinky motorkářů, s přilbami v rukách, v kožených bundách či kombinézách, se procházejí chodbami bývalého opatství a obdivují zdejší exponáty. A to nejenom ty z Muzea okruhu Spa – Francorchamps (Musee du Circuit de Spa – Francorchamps), ale i z historického muzea stavelotského opatství a muzea, věnovaného osobě Guillauma Apollinaira. Všechna tato tři muzea totiž fungují v zajímavé symbióze a zaplňují rozlehlé prostory areálu.

Od Clarka po Schumachera aneb část galerie vítězů
Od Clarka po Schumachera aneb část galerie vítězů
Ferrari F40 vhání fanouškům do očí slzy nadšení
Ferrari F40 vhání fanouškům do očí slzy nadšení

Ale vraťme se zpět k tomu, co sem přivedlo také nás – tedy k závodnímu okruhu. Tomuto specializovanému muzeu jsou vyhrazeny prostory v podzemí budovy. Po schodech se návštěvník dostane z širokých a vzdušných chodeb do úzkých uměle osvícených prostor, v nichž jsou umístěny desítky automobilů a motocyklů. Atmosféru dokreslují autentické zvuky a zvláštní vůně strojů a dalšího příslušenství. Celá expozice je rozdělena do několika místností různé velikosti a rozhodně se nejedná o expozici klasického schématu. Informace o historii okruhu, závodů či vítězích se nedozvídáme postupně chronologicky, ale spíše samovolně při průchodu jednotlivými sály.

Sály určené pro krátkodobé výstavy jsou v přízemí
Sály určené pro krátkodobé výstavy jsou v přízemí

Zvláštní pozornost je navíc věnována různým technickým otázkám a rozvoji motorů nebo konstrukci automobilů. Hned po vstupu se dostaneme do nejstaršího, dřevního období motorizovaného sportu – na ukázku jsou zde umístěny automobily z počátku 20. století (značky Renault, Swift…).

Vzápětí v dlouhém úzkém sále jsou natěsnány různé typy formulí, které slavily úspěch na zdejším okruhu. Na konci stojí několik vozů Ferrari – záležitost, která nemůže nechat chladným žádného z návštěvníků, ať už jde o znalce nebo laika, který o siluetě černého koně ve zlatém poli nikdy neslyšel. Je fakt, že prohlížet si Ferrari F40 nebo Ferrari Daytona zblízka patří k velmi intenzivním zážitkům.

Nechybějí zástupci nejslavnější značky mopedů
Nechybějí zástupci nejslavnější značky mopedů

Galerii velkých postav historie F1 je zase možné obdivovat hned za rohem – ze stěn shlížejí Juan Manuel Fangio, Jackie Stewart, Alain Prost nebo Ayrton Senna. To vše doplňuje projekce jízdy po okruhu Spa-Francorchamps z pohledu jezdce. Expozice totiž nespoléhá pouze na auta a motocykly, ale snaží se diváka vtáhnout přímo do děje na závodech.

Přes několik menších místností, věnujících se samotné trati okruhu (profil, úpravy v minulosti…) a výrazným osobnostem z okruhu organizátorů závodů, se dostaneme do závěrečné pasáže prohlídky. Pod klenutými stropy bývalých opatských sklepů stojí vedle sebe vyrovnány auta všemožných značek, typů a stáří. Až se nechce věřit, že i robustní Ford ze 40. let závodil tam, kde se později proháněly novější a aerodynamičtější vozy Alfa Romeo nebo Lotus. V tomto sále si však přijdou na své i fanoušci motocyklů – opět od typů z počátku 20. století, až po novější sportovní varianty známých značek. Mezi všemi ale rozhodně vystupuje do popředí nesmrtelný design mopedu Vespa, italské „vosy“, který zaujme i po více než padesáti letech od svého vzniku.

Z nejstarších dějin motorismu
Z nejstarších dějin motorismu

Pro každého návštěvníka dnešní Velké ceny Belgie je toto místo téměř povinnou zastávkou. A pro ostatní je to zajímavá ukázka toho, že i v historických prostorách mohou úspěšně existovat expozice tematicky i časově často velmi vzdálené, aniž by se navzájem rušily.

Poděl se o svůj názor

Související články