Navštěvující manželství
Že se někde v Číně praktikuje volná láska? A institut zvaný navštěvující manželství? Je to pravda, jak se přesvědčíte z vyprávění Kateřiny Karáskové o etniku Mosuo, které žije v okolí jezera Lugu.
Mosuové jsou první společností, která využívá veškerý svůj matriarchální potenciál k turistickým účelům. A podle všeho velmi efektivně.
Po překročení burácející oranžově zbarvené řeky Jang-c´-ťiang projíždíme zneklidňující krajinou, neustále ohrožovanou sesuvy půdy, směrem do západní části Himálají.
Před posledním úsekem minibus zastavuje u mýtné brány - vstupní poplatek k jezeru Lugu činí 78 juanů (245 Kč).
Podle drbů od Julie postavila provinční vláda původně na břehu jezera hotelový komplex. Jenže neosobní komunistický rekreační areál zůstal prázdný, protože turisté upřednostňovali ubytování v útulných mosujských penzionech. Prý aby si naštvaní úředníci zajistili podíl na zisku z turistiky, otevřeli před pár lety tuhle mýtnou bránu.
Projedeme průsmykem, vystoupáme nahoru a při sestupu dolů na druhé straně hory minibus opět zastaví, všichni se vyhrnou ven. Mezi jehličnany projdeme k dřevěné platformě s výhledem na magické jezero uhnízděné mezi horami.
Tabule hlásá: "Vítejte u jezera Lugu, domova poslední opravdové matriarchální kultury proslavené tradicí navštěvujícího manželství."
Čínští turisté zírají na nápis, jako kdyby skutečně dosáhli země zaslíbené nevázané lásce, a teď tak úplně nevěděli, jak s tím naložit.
A co přesně si máte pod "navštěvujícím manželstvím" představit?
Ideální partnerský vztah založený pouze na touze a potěšení. Trvá jen tak dlouho, dokud si to oba milenci přejí, a každý z nich může mít i další partnery. Muži navštěvují své "manželky" výhradně v noci a před východem slunce se vracejí zpět domů.
Dívky s ním mohou začít po zasvěcovacím obřadu dospělosti, zhruba ve třinácti letech, kdy dostanou dlouhou sukni a klíč od svého vlastního "květinového pokoje", většinou ve druhém patře rodinného domu s balkonem.
Ze začátku připomíná navštěvující vztah spíš sex na jednu či více nocí a je přísně tajný. Muže nesmí při jeho nočním dobrodružství přistihnout nikdo z ženiných příbuzných. Milenci se nesetkávají přes den, ani se nebaví na veřejnosti.
Tajná milostná aférka se ovšem může časem vyvinout do trvalejšího, veřejně uznávaného vztahu. Muž se seznámí s ženinou rodinou a je mu dovoleno přijít za ní na přátelskou návštěvu i během dne. Oba partneři však nadále žijí odděleně v domech svých matek a děti, jež z těchto vztahů vzejdou, patří pouze ženám. Od biologických otců se vůbec nic neočekává.
A nakonec, ani tento "vážný vztah" není vázán věrností a dovoluje romantické odchylky s jinými partnery.
Úryvek je z knihy Kateřiny Karáskové a Simona Birda Kde ženy vládnou, která vyšla letos na jaře. Dvojice svérázných malířů a etnografů v ní seznamuje čtenáře s mexickými indiánkami, které své muže překonávají inteligencí i objemem, popisuje jediný muslimský matriarchát (v Indonésii), "navštěvující manželství" v čínském Himálaji a indické muže bojující za rovnoprávnost.