USS Midway – město na moři
Americkou specialitou jsou kromě národních parků i letadlová muzea. Jedno z nejzajímavějších stojí – tedy vlastně plave – v centru jihokalifornského San Diega. Nic pro klaustrofobiky.
USS Midway je letadlová loď Námořnictva Spojených států. Dokončena byla krátce po 2.světové válce a dostala jméno po jedné z rozhodujících bitev v jižním Pacifiku, a sice o atol Midway. Coby zázrak inženýrské dovednosti je víceméně výčtem rekordů. Midway byla nejen nejmodernější a nejlépe vyzbrojenou lodí své doby, ale i první lodí, která se nedostala skrz Panamský průplav! K tomu byla nejlépe opancéřovanou letadlovou lodí amerického námořnictva a po zkušenostech s útoky pilotů kamikaze byla i jako první vybavena opancéřovanou letovou palubou o tloušťce 7,6 cm! Pohon zaručovaly čtyři turbíny o výkonu 212 000 koní a spolu s 4,45 metru velkými lodními šrouby dovolovaly na tu dobu rekordní rychlost 33 uzlů, tedy asi 61km/h. Na lodi mělo místo až 145 letadel, velikost posádky pak závisela na druhu nasazení a pohybovala se mezi 3 580–4 120 muži.
Midway byla tedy vlastně jakýmsi “městem na moři”. Důležitá byla absolutní nezávislost na přístavech po dobu jednoho turnusu, tedy během šesti měsíců, což vyžadovalo perfektní logistiku. Její nasazení bylo rozmanité – od vojenských misí v Koreji a Vietnamu přes druhou válku v Perském zálivu během operace Pouštní bouře až po humanitární akce, například evakuaci obyvatel při výbuchu vulkánu Pinatubo na Filipínách.
První nasazení absolvovala Midway roku 1948 ve Středomoří, kde pak během studené války pod mottem “Tip of the sword” neboli “špička meče” fungovala jako účinný americký strašák proti Rusům. USS Midway drží rekord i délkou provozu, od 10. září 1945 do 11. dubna 1992 – tedy úctyhodných 47 let! Za tu dobu prošla několika přestavbami a modernizací (nejmarkantnější bylo vybavení úhlovou letovou palubou), které změnily nejen její vzhled a rozměry, ale i funkci, čímž byla Midway postupně překlasifikovaná z útočné lodi na loď víceúčelovou. Po vyřazení z aktivní služby v roce 1992 fungovala pár let jako cvičná loď a poté byla roku 2004 převezena do San Diega. Tady se stala nejen symbolem města, ale odstartovala tu i svou druhou kariéru jako muzeum... Na jeho návštěvu si rozhodně nechte nejméně půl dne!
Vybaveni sluchátky startujeme v “přízemí” – v obrovském hangáru, který sloužil jako parkoviště letadel i jako jejich opravna. Audioprůvodce s hlasy bývalých námořníků nám umožňuje představit si fascinující, nevšední a zároveň extrémně náročný život na tomto mořském kolosu. Patro za patrem se po úzkých schodištích noříme stále hlouběji do podpalubí. Nekonečný labyrint chodeb osvícených studeným světlem zářivek vyvolává nepříjemný pocit sklíčenosti. Jedno je jasné: na klaustrofobii tu nikdo trpět nemohl, stejně jako očekávat jakékoli soukromí...
Midway byla totiž koncipovaná původně jako ryze vojenská loď, a tak se námořníci museli spokojit s víceméně sparťanskými podmínkami. Ve spacích kojích byly vyrovnané tři palandy nad sebou, bez oken a klimatizace, což muselo ještě násobit pocit stísněnosti; osobní věci se musely vejít do mini skříňky a kontakt s vnějším světem byl redukován de facto jen na poštu, kterou přivážela čas od času zásobovací loď.
Po rozšíření Midway byl problém s pitnou vodou. Zatímco se počet členů posádky zvýšil, kapacita sladkovodního agregátu zůstala stejná, takže pitná voda musela být na příděl. Především během nasazení v tropech (bez dnes úplně běžné klimatizace) se tedy k psychické zátěži přidávala ještě i další zátěž fyzická.
Někteří z bývalých námořníků tu jako penzisté dělají dobrovolné průvodce, a tak tu na zvídavé návštěvníky nečekají naučené texty a holé statistiky, ale autentické příběhy a anekdoty, prezentované navíc s notnou dávkou nadšení. Veřejnosti je zpřístupněno na 60 místností – od strojovny, po jídelní sál, zdravotní stanici, kadeřnictví, vězení až po kancelář a kajutu komandanta.
Impozantní je 609 metrů dlouhý kotevní řetěz s půlmetrovými oky, jehož rachot musel být při spuštění kotvy naprosto ohlušující. Nejzajímavější je ale určitě “střecha” lodi, tedy letová paluba. Pětadvacet vystavených letadel a vrtulníků nabízí skvělý průřez paletou leteckých strojů, které byly na Midway v průběhu let v nasazení – od skvěle restaurovaných poválečných veteránů přes stíhačky 60. a 70. let jako byl Mc Donnell F4-Phantom, Vought-F8 Crusader, Grumman A6 Intruder nebo Lockheed S-3 až po High-tech stroje 90. let, jakým je třeba Mc Donnell Douglas F-18 Hornet. Co ovšem k potěšení návštěvníků chybí, je jakákoli bariéra kolem letounů, a tak je možné si do většiny sednout a zahrát si na pilota. Moje nadšení nebere konce, vždyť letadla, která jsem si kdysi lepil jako modely, tu teď stojí v měřítku 1:1…..