Na kole přes moře

4. 11. 2017 – Chorvatsko, Evropa
Jana Patková
Jana Patková

Když je kapitán šikovný, jde všechno. Tenhle se jmenuje Ante a říká, že vozil už Josipa Tita. Jadranské přístavy má v malíku a když pořádně zafouká, jen si s požitkem zapálí cigaretu. Plavit se s Čechy a jejich bicykly mezi chorvatskými ostrovy je pro něj hračka.

Na první pohled to vypadá jako vyjížďka marodů, ale ve skutečnosti jde o příjemné chvilky odpočinku na palubě při přeplavbě mezi dvěma ostrovy. Všichni  ti zakuklenci jsou ve skutečnosti sportovci tělem i duší, za chvíli skočí na kola a celý den budou drandit po Hvaru.
Na první pohled to vypadá jako vyjížďka marodů, ale ve skutečnosti jde o příjemné chvilky odpočinku na palubě při přeplavbě mezi dvěma ostrovy. Všichni ti zakuklenci jsou ve skutečnosti sportovci tělem i duší, za chvíli skočí na kola a celý den budou drandit po Hvaru.

Kotvíme v městečku Vrboska. Středobodem všeho dění je jako všude přístav, tento je vybavený třemi nahluchlými dědky. Sedí na lavičce těsně vedle sebe a hulákají, až se hory zelenají a moře vlní. Cyklisté na palubě se už tetelí nedočkavostí, až osedlají svá kola a ztratí se dědkům mezi levandulí a borovicemi ostrova Hvar.

Na všechny zdejší kytičky aby měl člověk atlas, zvlášť na jaře, kdy se to všechno  rozhodne kvést
Na všechny zdejší kytičky aby měl člověk atlas, zvlášť na jaře, kdy se to všechno rozhodne kvést

První den kololodního putování – a hned jeden z nejkrásnějších ostrovů Chorvatska, které jich má mimochodem přes tisíc. Lidský řetěz z těch největších chlapáků na palubě během chvilky přemístí kola z lodi na přístavní molo. „Tak večer ahoj,“ rozpadneme se malé skupinky. Nikdo nechce jet v davu turistů, které představuje v polovině května vlastně jen všech dvacet cyklistů z Kololodi.

Liduprázdné přístavní městečko Jelsa a jeho parádní průjezdy a průchody...
Liduprázdné přístavní městečko Jelsa a jeho parádní průjezdy a průchody...

Asfaltka kopírující mořem vykousané pobřeží je pohodlná, první chorvatské kilometry jsou zadarmo. Půlhodinka jízdy a jsme v Jelse. Předsezónní pohoda vyzařuje i z tohoto městečka. Vyhlášená cukrárna právě líně otvírá a nabízí čerstvou zmrzlinu, uličky mezi domy jsou úzké tak akorát na kolo a průchody mezi domy ochotně odhalují intimnosti Jelsy.

Domorodce aby člověk pohledal - a navíc se diví, co na těch jejich uličkách proboha máme (Jelsa)
Domorodce aby člověk pohledal - a navíc se diví, co na těch jejich uličkách proboha máme (Jelsa)

Jenže nás čeká stoupání až na vrcholový hřeben, táhnoucí se prostředkem celého ostrova. Půvabné na ostrovní cyklistice je, že se při ní snadno počítá převýšení. Začíná se totiž většinou přímo od hladiny moře a do jaké výšky se člověk dohrabe, takové převýšení má v nohách. 

Slunce, moře, kolo a víno - znáte hezčí spojení?
Slunce, moře, kolo a víno - znáte hezčí spojení?

Pro začátek to bude 430 metrů nad skalnatý ostroh s názvem Černica. Zpočátku po asfaltu, pak po vyhlášeném „makadámku“. Takhle láskyplně hovoří o cestách-necestách s přírodním povrchem kololodní průvodci, kteří se většinou pod vlajkou Geotouru podíleli na mapování chorvatských ostrovů a pobřeží.

Samozřejmě, že to stoupání stojí za to – zvlášť když už jste nahoře
Samozřejmě, že to stoupání stojí za to – zvlášť když už jste nahoře

Díky nim teď můžu předstírat zaujaté studium mapy pokaždé, když potřebuji v prudkém stoupání zastavit a vydechnout. Přitom s rostoucím úžasem pozoruji, jak se s každým výškovým metrem obzor rozšiřuje. Vrcholová prémie v podobě fantastických výhledů je sladká. Na levé straně se v dešťových mracích schovává pobřeží s pohořím Biokovo a hornatý ostrov Brač. Vpravo je obloha protrhaná, mraky zřejmě propíchaly vysoké štíty poloostrova Pelješac. Z jakési nebeské protekce právě tady, na hřebeni Hvaru, svítí sluníčko.

Opuštěná stavení s výhledy, které se neokoukají (hlavní hřeben Hvaru)
Opuštěná stavení s výhledy, které se neokoukají (hlavní hřeben Hvaru)

Cesta vede mírně z kopce po hřebeni dál na východ ostrova. Šlapu do pedálů mezi starými políčky s levandulí, zakrslými borovicemi, bobkovým listem a jiným křáčím. Z kamenů jsou postavené nejen zídky, ale i jakási iglú. Těmto stavbičkám se říká bunje a sloužily jako dočasný úkryt pastevců. Podobu s francouzskými „bories“ nezapřou.

Ty největší dobroty tu rostou jen tak u cesty (hlavní hřeben Hvaru)
Ty největší dobroty tu rostou jen tak u cesty (hlavní hřeben Hvaru)

Dnes jsou buna opuštěné. Opuštěná je zčásti i vesnice Humac na vrcholové plošině Hvaru. Některé její kamenné domy se podobají spíš chýším, některé se ale opravují a kostel je v plně provozuschopném stavu. A jakou tu mají konobu! Hospůdka připomíná jedovou chýši s kamennými stoly, parádní pecí a fortelnými dřevěnými stoly, od kterých je výhled na moře vyplňující mezeru mezi Hvarem a pobřežím Chorvatska. Do světlého kamene praží slunce a pryskyřice tu voní jako o život.

Nádvoří náhorní vesnice Humac
Nádvoří náhorní vesnice Humac
Tady stával lis na olivy
Tady stával lis na olivy

Vymyslíme, že z Humacu sjedeme na silnici, což se ukáže jako trochu pitomost. Prudký sjezd nás sešoupne o dobrých sto metrů níž, což si zase musíme vystoupat.

Opuštěný lis u vesnice Gdinj
Opuštěný lis u vesnice Gdinj

Před vesnicí Gdinj obdivujeme starý rezavý lis na olivový olej. Obklopen je půvabným minismetištěm. Silnička se vlní po hřebeni převážně z kopce, za námi směrem k pobřeží je pěkná bouřka. Na moři s bílými čepicemi vln bych teď být nechtěla, ale na ostrově je mateřídouškové teploučko.

Žízeň se hlásí, vhod přijde konoba Bolat u Jerkoviči. Víno a malý talířek s pršutem, sýrem a olivami je tím pravým občerstvením při jadranské cykloturistice!

"Dóóbr dan!" vítá nás majitel konoby Bolat. Z lodi mu volali, že dnes kolem pojedou Češi...
"Dóóbr dan!" vítá nás majitel konoby Bolat. Z lodi mu volali, že dnes kolem pojedou Češi...
I když je před sezónou, je tu dnes otevřeno. Kololodníci mají za ta léta s majiteli dobrých venkovských putyk vřelé vztahy
I když je před sezónou, je tu dnes otevřeno. Kololodníci mají za ta léta s majiteli dobrých venkovských putyk vřelé vztahy
Tohle je konoba Bolat, s pršutem, dobrým vínem a obrazy stvořenými přírodou
Tohle je konoba Bolat, s pršutem, dobrým vínem a obrazy stvořenými přírodou

Myslíme si, že odsud mírně namazaní pomažeme už jen z kopce, ale chyba lávky. Táhlé stoupání k vysílači nám dá zabrat, naštěstí je opravdu poslední. Sjezd k pobřeží, chvilka boje s rozdováděným makadamem a už je před námi maják, nejvýchodnější výspa ostrova Hvar. Maják nabízí pokoj k pronájmu, ale za rohem je Sučuraj s naší lodí Tvrdi. Na palubě večeře, v podpalubí kajuta s pohupujícími se postelemi.

V tomhle majáku si můžete pronajmout čtyřhvězdičkovou "kuču za odmor"
V tomhle majáku si můžete pronajmout čtyřhvězdičkovou "kuču za odmor"

Další kololodní den najdete na webu cestovatelů za týden. Pojede se na Korčulu.

Většina přejezdů mezi ostrovy se odehrává ráno před, při nebo po snídani
Většina přejezdů mezi ostrovy se odehrává ráno před, při nebo po snídani

Prakticky:

Kololoď je jedinečná kombinace cyklistiky a plavby, kterou vymysleli a pořádají lidé z ck Geotour. Loď je nejen dopravním prostředkem, který cyklisty přemisťuje od ostrova k ostrovu, ale i základnou a útočištěm. Na lodi se pluje, spí, jí a žije.

Každoročně je vypravováno několik kololodí na jaře a na podzim. Bližší informace o jednotlivých trasách, termínech a lodích najdete na www.geotour.cz

Poděl se o svůj názor

Související články