Město líných kocourů
Kotvíme ve starém přístavu města Korčula. To má tak bohaté dějiny, že by se v nich člověk utopil snáz než v okolním moři. Snad alespoň zjistíme, zda se tu opravdu narodil slavný Marco Polo – když už tady stojí jeho rodný dům…
Maličké a půvabné historické centrum města Korčula (leží samozřejmě na stejnojmenném ostrově) má tvar listu, jehož „žilky“ se sbíhají ke středové ulici v takovém prohnutí, že brání studeným větrům studit i obyvatele města. V něm se narodil benátský (!) kupec a cestovatel Marco Polo – alespoň si to prodavači suvenýrů a majitelé hospůdek zbožně přejí. A i když to nejspíš není pravda, jméno po slavném cestovateli nese snad každá trafika.
Jak to bylo, už se nedozvíme. Korčulská legenda nicméně praví, že město bylo v Marcově době součástí Benátské republiky, odtud přízvisko „benátský“.
Za zvednutí hlavy stojí zdejší katedrála, zdobená pískovcovým krajkovím podobně jako radnice a staré měšťanské domy. Hradby a věže zatím nejsou – jako na vrcholu sezóny – obsypané turisty, protože ti se teď rekrutují převážně z pohodových důchodců, kteří tam nevylezou.
Korčula je plná krásných zákoutí v oněch schválně trochu zahnutých uličkách. Jejich obyvatelé vysoko nad hlavami turistů suší prádlo, okna zdobí truhlíky s rozkvetlými květinami, na parapetech se rozvalují kočky a kocouři. A jenom blázen nebo kololodník tohle krásné město, jehož kanóny míří na nedaleký Pelješac, opouští.
Z Kneže následuje 5 km stoupání po rozpáleném asfaltu, z nuly do nějakých 400 m n.m. do vesnice Pupnat. O tom stoupání se nedá říci nic jiného, než je hrozné, otravné, zpocené, v plném slunci – a jet se prostě NEDÁ!
Při pomalé chůzi vzhůru hledám ve změti jarních keřů bobkový list. A těším se nahoru.
Z Pupnatu vede vyloženě vyhlídková silnice do vesnice Čara. Nejlepší na ní je, že je z kopce. Serpentýny jsou vyříznuté ve vysokých skalách, v prudké stráni spadající až do moře. Až se kolem ostrova budeme za dva dny vracet, žlutou jizvu silnice v jinak skoro neporušené zeleni ostrova uvidíme z moře. Korčula je údajně jeden z nejzelenějších ostrovů Středomoří.
Vesnice Čara a Smokvica jsou obklopeny vinicemi, v nichž rostou i olivovníky. Keříčky vinné révy jsou vzorně ošetřené a nebo se zrovna ošetřují – vinice jsou plné mimozemšťanů ve skafandrech, kteří je skrápějí chemií.
Ve Smokvici hledáme doporučené vinařství Toreta, abychom ochutnali zdejší autochtonní víno pošip. Na druhý pokus se zadaří, když si u silnice všimnu omalovaných sudů a otevřených dveří. Až pak i malé cedulky s názvem vinařství. Majitel nám na dvorek vynese dvě židle a přistaví je ke starému sudu, abychom si mohli užít jarní sluníčko. Na sud postaví láhev vychlazeného pošipu vlastní výroby, aniž by onu láhev hyzdil nějakou etiketou. První i druhá láhev bílého vína je moc dobrá, stejně jako výhled na tichou vesnici.
Jenže jednou přijde ta chvíle, kdy je víno vypité a musí se dál. Mezi vinicemi i zanikajícími vinicemi, jakousi korčulovskou džunglí, údolíčky, z nichž je vidět jen na okolní hustě porostlé vrcholky, až skoro k městu Blato. Před ním se ale stočíme k pobřeží a překrásným sjezdem spadneme do podvečerní vesnice Prižba. Sestává se snad jenom z apartmánů – ale z takových, v jakých bych vydržela sedět týdny. A dívat se na moře, kde mezi prťavými ostrůvky už v dálce prosvítá volný obzor…
Městečko Brna, v němž dnes kotvíme a spíme, je významné léčivým bahnem, které vyplňuje jeden ze zdejších zálivů. Na bahnění se je ale přeci jenom zima.
První kololodní den najdete na webu cestovatelů ZDE. Příští zase za týden.
Prakticky:
Kololoď je jedinečná kombinace cyklistiky a plavby, kterou vymysleli a pořádají lidé z ck Geotour. Loď je nejen dopravním prostředkem, který cyklisty přemisťuje od ostrova k ostrovu, ale i základnou a útočištěm. Na lodi se pluje, spí, jí a žije.
Každoročně je vypravováno několik kololodí na jaře a na podzim. Bližší informace o jednotlivých trasách, termínech a lodích najdete na www.geotour.cz